A testnevelés tanítás hatékonysága és az alkalmazott módszerek összefüggése az egri középiskolákban (1856–1918)
Kulcsszavak:
módszer, oktatási anyag, iskolai testnevelés, az óra szerkezete, értékelés, hatékonyság, fejlődésAbsztrakt
A különböző testgyakorlási rendszerek (német, svéd, dán) iskolai megjelené-
se eltérő módszertani eljárások kialakulását eredményezte. Az oktatás jellege
attól függően változott a rendszerekben, hogy mennyire vette figyelembe az
egyén és a társadalom igényeit.
A foglalkoztatási formák a hatékonyabb időkihasználás irányába fejlődtek. A
testhelyzetek változatosabb alkalmazása a testgyakorlás lehetőségeinek élmény-
szerűbb és eredményesebb kihasználását jelentette. Az emberi test felépítését és
fiziológiai törvényszerűségeit figyelembe véve különbségek fedezhetők fel a
tanítás anyagában és a szükséges szerek felhasználásában. A tanulók teljesítmé-
nyének értékelésében fontos szerepet kapott az egyéni fejlődés mértéke. Az óra
szerkezetének hármas tagolódása biztosította az élettanilag megfelelő előkészí-
tést, a szervezet fejlesztését, majd lecsillapítását.
Az időben elhatárolható testgyakorlati rendszerek az alkalmazott eljárások
tekintetében is a fejlődés irányába mutattak.