Teljesítményállandósági vizsgálatok általános iskolai tanulóknál a sorozatugrás példáján
Absztrakt
A teljesítmény állandósága, annak reprodukciója képezték a vizsgálódásunk
tárgyát a 12–14 éves általános iskolai tanulók körében. A helyből távolugrás
előre, páros lábról páros lábra próba képezte a vizsgálandó motoros területet. Az
ugrások során 10-10 kísérletet kértünk egymás után a próbázóktól. A szemé-
lyenként 10 végrehajtás lehetővé tette a tanuló adott mozgásformában mutatott
stabilitásának kifejezését, majd a variáció terjedelem, illetőleg a szórásérték
alapján a szóródások, a bizonytalanságok mértékének kifejezését. Az átlag és a
szórás hányadosából képzett indexet (p = átlag/szórás) olyan mutatóknak tekint-
jük, melynek értéke a teljesítmény-konstanciára utal, s a teljesítményállandóság
ismérveként fogadható el.
A kutatásunk során az alábbi kérdésekre kerestük a választ, melyeket az elő-
adásunkban meg is válaszolunk:
Hogyan alakul a helyből távolugrás feladatban mutatott teljesítmények repro-
dukciója az általános iskola 6. és 8. osztályos tanulók esetében?
Van-e jelentősnek ítélhető összefüggés az ugrásban elért távolsági és egyen-
letességi eredmények között?
A nemek közötti eltérések tükröződnek-e a teljesítményállandóság alapján ki-
fejezett mozgásegyenletességben?