A testnevelés tanítás hatékonysága és az alkalmazott módszerek összefüggése az egri középiskolákban (1856-1918)
Kulcsszavak:
módszer, oktatási anyag, iskolai testnevelés, az óra szerkezete, értékelés, hatékonyság, fejlődésAbsztrakt
A különböző testgyakorlási rendszerek (német, svéd, dán) iskolai megjelenése
eltérő módszertani eljárások kialakulását eredményezte. Az oktatás jellege
attól függően változott a rendszerekben, hogy mennyire vette figyelembe az
egyén és a társadalom igényeit.
A foglalkoztatási formák a hatékonyabb időkihasználás irányába fejlődtek.
A testhelyzetek változatosabb alkalmazása a testgyakorlás lehetőségeinek él-
ményszerűbb és eredményesebb kihasználását jelentette. Az emberi test felépí-
tését és fiziológiai törvényszerűségeit figyelembe véve különbségek fedezhetők
fel a tanítás anyagában és a szükséges szerek felhasználásában. A tanulók telje-
sítményének értékelésében fontos szerepet kapott az egyéni fejlődés mértéke.
Az óra szerkezetének hármas tagolódása biztosította az élettanilag megfelelő
előkészítést, a szervezet fejlesztését, majd lecsillapítását.
Az időben elhatárolható testgyakorlati rendszerek az alkalmazott eljárások
tekintetében is a fejlődés irányába mutattak.