A mozgástanulás tervezése
5-8. osztályos tanulók és testnevelőik tapasztalata
Absztrakt
A testnevelés tanításának hagyományos megközelítésében a motoros
készségek elsajátítatását sok kritika éri a végrehajtás és a tanulók képessége-
inek szempontjából. Mit és hogyan érzékelnek a diákok a testnevelés órán
tapasztaltakból, a testmozgás értékeiről?
Tanulmányunk célja, hogy feltárja és összehasonlítsa a 10–14 éves tanu-
lók tapasztalatait és céljait mind a testnevelőik, mind a Nemzeti Alaptanterv
(NAT) összefüggésében. Adatgyűjtésünket Eger és környékének általános
iskoláiban végeztük (N=13). Összesen 1073 nyílt végű kérdésekből álló
kérdőívet gyűjtöttünk 5–8 osztályos diákoktól és minden iskolában interjút
készítettünk a szakcsoportvezető testnevelőkkel (egyenként 3 óra) és össze-
vetettük a NAT-ban szereplő követelményekkel. Kérdőívünk a testnevelés
gyakorlatára összpontosult, úgymint tartalom, tanítás folyamata, tanulás,
célok és vélemények. Kvalitatív és kvantitatív statisztikai elemzésünk kimu-
tatta, hogy a nyílt készségek (pl. labdajátékok) szignifikánsan népszerűbbek
mind a tanárok, mind a diákok körében, mint a zárt készségek (pl. gimnasz-
tika).
Habár a tantervek megfogalmazása szerint a testnevelésnek többek között
a diákok képességszintjére, érdeklődésére, gyakorlatára, ötleteire és kívánsá-
gaira kellene fókuszálnia, nem pedig egy egyértelmű útmutatásként szolgálni
a tanároknak a tanítás tervezéséhez.
Eredményeink azt sugallják, hogy a diákoknak nincs egyértelmű érde-
keltségük a tanítás-tanulás folyamatában, és kevés esély van arra, hogy aktív
résztvevők legyenek a célok kialakításában.