Pedagógusok egészségneveléssel kapcsolatos gyakorlati tevékenységei
A járványhelyzet okozta változások
DOI:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.39Kulcsszavak:
egészségnevelés, egészségfejlesztés, oktatás, pandémiaAbsztrakt
A köznevelési intézmények feladatai közé tartozik, hogy elősegítsék az egészséges életmód szokásrendszerének megvalósítását ( Járomi–Vitrai 2017). Kutatásunk célja, hogy bemutassuk a COVID-19 okozta változásokat az iskolai egészségnevelés területén. Középiskolai tanárokkal (n = 15) és tanulókkal (n = 5) készített interjú során az egészségnevelési gyakorlatot vizsgáltuk, fókuszálva a pandémiát megelőző és jelenlegi helyzetre. A megkérdezett testnevelők és egészségügyi tanárok többsége a pandémia alatt is folytatta egészségnevelő tevékenységét, viszont munkáját ez idő alatt kevésbé hatékonynak ítélte meg. A többi szaktanár a jár ványhe l yzet a lat t csak néhány esetben fókuszá l t az egészségneve l és kérdés- körére. A tanárok és a tanulók is kedvezőtlennek ítélték meg a fiatalok általános egészségmagatartási szokásait, amit a jelen járványhelyzet még tovább súlyosbított. Míg a tanulók esetében nem volt lényeges változás a járvány első és második hulláma alatt, addig a pedagógusok közül többen is jelentős életmódváltásba kezdtek, ahogy a járvány 2 hulláma után. Az egészségnevelés módszertani sokszínűségének alkalmazását a járványhelyzet egyértelműen gátolta. Elsősorban a tanárok példamutatása és a különböző személyes kihíváshoz kapcsolódó feladatok bizonyultak motiválónak a tanulók számára. Az egészségneveléshez kapcsolódó jó gyakorlatok feltérképezése és összegyűjtése a tartósan fennálló járványhelyzet meg jelenése miatt is szükségszerű.