A sportolói karrier és a tanulás kapcsolatának vizsgálata élvonalbeli labdarúgók körében

Szerzők

  • Dávid OLÁH Nyíregyházi Egyetem, Testnevelés és Sporttudományi Intézet, Nyíregyháza; Testnevelési Egyetem Doktori Iskola, Budapest
  • Ferenc HEGEDÜS Nyíregyházi Egyetem, Testnevelés és Sporttudományi Intézet, Nyíregyháza
  • József BOGNÁR Eszterházy Károly Egyetem, Sporttudományi Intézet, Eger

Kulcsszavak:

profi labdarúgók, továbbtanulás, sportolói karrier, családi értékrend

Absztrakt

Kutatásunk elsődleges célja annak megállapítása volt, hogy az élvonalbeli labda-
rúgók értékrendjében mennyire fontos szerepet tölt be a tanulás, illetve, hogy
a középiskolai tanulmányi eredményük, továbbtanulási arányuk és a sportolói
karrierjük hogyan függ össze. Ezenkívül arra is kíváncsiak voltunk, hogy a játé-
kosok mivel szeretnének foglalkozni a sportpályafutásuk befejeztével, és hogy
milyen mértékben befolyásolja választásukat a családi minta. Kutatásunk során
élvonalbeli labdarúgókat kérdeztünk meg (N=100) és általunk készített, 26 kér -
désből álló kérdőívvel. A válaszokat SPSS 21.0 program segítségével elemeztük.
Eredményeink alapján elmondható, hogy a mintát alkotó sportolók többsége
érettségizett, továbbtanulást és a diplomaszerzést 48%-ban tervezték, ennek
ellenére jelenleg a felsőfokú tanulmányokat végzők aránya mindössze 15%.
Akik nem tanulnak, azok többsége a profi sportot helyezi időrendben előtérbe,
a tanulás náluk az aktív sportpályafutás befejeztével kap majd prioritást..
A középiskolai eredmények és a család tanulásról alkotott véleménye között
lévő kapcsolat szignifikáns összefüggést mutat (p=0,000). Ezek szerint családi
értékrend hatása a sportolói karrier befejezése utáni tanulás kapcsolatában is
kimutatható. Érdemes a kérdéskörrel több oldalról és módszerrel tovább fog-
lalkozni, mivel fontos tudatosan tervezni a sportolói karrier utáni életet.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-01-02

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>