A LABDARÚGÁS OKTATÁSÁNAK EREDMÉNYESSÉGE AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA 8. ÉVFOLYAMÁBAN
DOI:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.107Kulcsszavak:
labdarúgás, általános iskola, testnevelés, módszertanAbsztrakt
A labdarúgás egy nagyon népszerű sportág hazánkban. Nem meglepő módon a testnevelés gyakorlati anyagának is szerves része. Bár a Nemzeti alaptanterv megengedi, hogy két másik sportjáték kerüljön feldolgozásra egy-egy tanév során, de a Testnevelési kerettanterv részletezi, milyen tartalmakat kell oktatni a labdarúgás területéről. Kutatásom azzal foglalkozik, hogy mennyire hatékony az labdarúgás-oktatás a Dr. Hesz Mihály Általános Iskola 8. osztályában. Az osztály létszáma 23 fő, amelyet 3 részben vizsgáltam: labdarúgó fiúk (N = 8 fő), nem labdarúgó fiúk (N = 5 fő), nem labdarúgó lányok (N = 10 fő). Három motoros (helyből távolugrás, törökülésből tizenöt méteres sprint, húszméteres ingafutás) és három labdarúgás-specifikus (célba rúgás, labdaemelgetés, szlalom labdavezetés) tesztet végeztettem el velük. Majd a labdarúgás tematikai egységem letanítása után újra elvégeztettem velük ugyanezeket a teszteket. A csoportok első teszten produkált egymáshoz viszonyított eredményeit kétmintás t-próba függvénnyel, a saját teljesítményfejlődésüket egymintás t-próbával vizsgáltam. Mindkét esetben a szignifikanciaszintnek a p < 0,05 értéket tekintettem. A labdarúgó fiúk a motoros tesztek tekintetében szignifikánsan jobban teljesítettek a nem labdarúgó lányoknál, a nem labdarúgó fiúknál átlagosan jobban, kivéve helyből távolugrásban. A sportágspecifikus teszteken átlagosan minden csoportnál jobban teljesítettek a labdarúgók, de szignifikáns eltérés a szlalom labdavezetés és labdaemelgetés tesztnél mutatható ki. A nem labdarúgó fiúk szignifikánsan jobban teljesítettek helyből távolugrásban, labdaemelgetésben és labdavezetésben, mint a lányok. A második teszten a labdarúgók szignifikánsan jobban teljesítettek labdavezetésben, labdaemelgetésben, törökülésből futásban, a lányok labdaemelgetésben, a nem labdarúgó fiúk bal lábbal történő célba rúgásban. Tematikus egységem tartalmait szükséges újragondolni. A kutatást érdemes lenne nagyobb populációra kiterjeszteni, hogy az eredmények jobban igazolhatók legyenek.