A tanulás hatékonyságának vizsgálata mentális edzés alkalmazása esetén

Szerzők

  • László HONFI Eszterházy Károly Főiskola, Testnevelési és Sporttudományi Intézet

Kulcsszavak:

mentális edzés, szellemi gyakorlás, ideomotorikus aktus, ideomotoros edzés, burkolt gyakorlás, imagináció, edzéshatékonyság

Absztrakt

Tanulási kísérletet végeztem 132 magyar tornász (felnőtt II. osztály, ifi II.
osztály, serdülő I-II. osztály) esetében: a flick-szaltó ugrássort tanulták ha-
gyományos módszerrel (valódi cselekvéssel); mentális edzés és hagyomá-
nyos módszer alkalmazásával; illetve egy ellazulás-technika (Lindemann
PT; Pszichohigiénikus Tréning, ami az autogén tréning egyszerűsített, köny-
nyebben elsajátítható változatának tekinthető) megismerése után mentális
edzés és hagyományos módszer egyidejű felhasználásával. Mértem az elsajá-
títás idejét legalább 7,00 pontra (edzésnapok száma) és pontosságát 12
edzésnap után (0–10 pont). Egy hónap edzésszünet után ismét mértem a
pontosságot (0–10 pont), melynek eredménye (összehasonlítva a korábbi
méréseredményekkel) jelzi a mozgástanulás tartósságát.
A 132 magyar tornász eredményeit figyelembe véve az alábbi következ-
tetésre jutottam: a mozgástanulás gyorsaságát, pontosságát és tartósságát is
javítja, ha a mentális edzést egy ellazulás-technika (Lindemann Pszicho-
higiénikus Tréning) ismerete után alkalmazzák a sportolók.

##submission.downloads##

Megjelent

2006-06-08

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 > >>