A sportolói karrier és a tanulás kapcsolatának vizsgálata élvonalbeli labdarúgók körében

Szerzők

  • Dávid OLÁH Nyíregyházi Egyetem, Testnevelés és Sporttudományi Intézet, Nyíregyháza; Testnevelési Egyetem Doktori Iskola, Budapest
  • Ferenc HEGEDÜS Nyíregyházi Egyetem, Testnevelés és Sporttudományi Intézet, Nyíregyháza
  • József BOGNÁR Eszterházy Károly Egyetem, Sporttudományi Intézet, Eger

Kulcsszavak:

profi labdarúgók, továbbtanulás, sportolói karrier, családi értékrend

Absztrakt

Kutatásunk elsődleges célja annak megállapítása volt, hogy az élvonalbeli labdarúgók értékrendjében mennyire fontos szerepet tölt be a tanulás, illet ve, hogy a középiskolai tanulmányi eredményük, továbbtanulási arányuk és a sportolói karrierjük hogyan függ össze. Ezenkívül arra is kíváncsiak voltunk, hogy a játékosok mivel szeretnének foglalkozni a sportpályafutásuk befejeztével, és hogy milyen mértékben befolyásolja választásukat a családi minta. Kutatásunk során élvonalbeli labdarúgókat kérdeztünk meg (N=100) és általunk készített, 26 kérdésből álló kérdőív vel. A válaszokat SPSS 21.0 program segítségével elemeztük. Eredményeink alapján elmondható, hogy a mintát alkotó sportolók többsége érettségizett, továbbtanulást és a diplomaszerzést 48%-ban ter vezték, ennek ellenére jelenleg a felsőfokú tanulmányokat végzők aránya mindössze 15%. Akik nem tanulnak, azok többsége a profi sportot helyezi időrendben előtérbe, a tanulás náluk az aktív sportpályafutás befejeztével kap majd prioritást.. A középiskolai eredmények és a család tanulásról alkotott véleménye között lévő kapcsolat szignifikáns összefüggést mutat (p=0,000). Ezek szerint családi értékrend hatása a sportolói karrier befejezése utáni tanulás kapcsolatában is kimutatható. Érdemes a kérdéskörrel több oldalról és módszerrel tovább foglalkozni, mivel fontos tudatosan ter vezni a sportolói karrier utáni életet.

##submission.downloads##

Megjelent

2018-01-02

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

<< < 1 2