A szervezés módjainak és a foglalkoztatás formáinak megválasztása az úszásoktatásban
Kulcsszavak:
úszás, foglalkoztatási formák, megfigyelésAbsztrakt
A tanulmány célja, az általános iskolai úszásoktatás szervezési módjainak,
foglalkoztatási formáinak feltérképezése, ajánlása.
A vizsgálati mintába (n=47), általános iskoláskorú tanulóknak úszást oktató
személyek tartoztak (testnevelő tanár, szakképzett úszásoktató; úszóedző, úszó-
mester).
A felméréshez a közvetlen kikérdezés (kérdőív segítségével) és a kategoriális
megfigyelés módszerét alkalmaztam.
Eredmények: a vizsgálati személyek leginkább osztályfoglalkoztatási formát
(50,59%) és kisebb százalékban csapatfoglalkoztatási formát alkalmaztak
(36,83%) egyéb (12,57%). Kezdők (61,63%) tanításánál és kisvizes oktatáskor
(65,81%) leginkább osztály foglalkoztatási formát, míg haladó csoportoknál
(54,65%) és mélyvizes foglalkozásoknál (56,41%) a csapat foglalkoztatási forma
dominál.
Következtetés: a vizsgálati személyek kisvizes és kezdők oktatásánál, továbbá
új mozgások tanításánál, nem a szakirodalmak által ajánlott, az oktatási feladat-
nak megfelelő foglalkoztatási formákat választották.