Az úszásnemek sorrendjének megválasztása az óvodai úszásoktatásban
Kulcsszavak:
úszástanítás, úszásoktató, úszásnemekAbsztrakt
Azt gondolnánk, hogy az oktatott úszásnemek számának és azok sorrendjé-
nek megválasztásában napjainkra már kiforrott egy egységes nézőpont, amivel
az úszásoktatás szakemberei egyetértenek, de ez nem így van. Mi alapján válasz-
tanak az úszóoktató szakemberek úszásnemet? Milyen mértékben befolyásolja
az életkor az úszásnem megválasztását? Ezekre, és hasonló kérdésekre keressük
a választ tanulmányunkban. Úgy véljük, hogy a gyermek életkora a leginkább
befolyásoló tényező az első úszásnem megválasztása szempontjából, ez pedig a
gyors, és a hátúszás elsődlegességét indokolná. A kutatás módszereként a kérdő-
íves felmérést az eredmények kiértékeléséhez pedig SPSS 17.0 for Windows
statisztikai programot alkalmaztuk. Az oktatók vizsgálati mintájának (n=60 fő)
45%-a nő és 55%-a férfi. Átlagéletkor 36,08 év (szórás: 11,79), a legkevesebb
úszást tanított évek száma 1, a legtöbb 44 év (átlag 12,48; szórás 10,39). Az
óvodások mintája n=20.
Az eredmények azt mutatták, hogy az úszást oktató szakemberek leginkább
több úszásnem együttes elsajátításával, azon belül többnyire a gyors-, és a hát-
úszás együttes oktatásával kezdik az úszástanítást. A vizsgálatból az is kiderült,
hogy az úszásnemek mozgásszerkezete a leginkább befolyásoló tényező az
úszásnem választásnál, ez viszont részben igazolja azt a feltételezésünket, misze-
rint a gyermek életkora kiemelten fontos az első úszásnem megválasztását illető-
en. Eredményeink bebizonyították, hogy minél fiatalabbak a tanulók, annál in-
kább az egyszerű mozgásszerkezetű úszásnemeket választják az oktatók, minél
idősebbek a tanítványok, annál inkább a mellúszás kerül előtérbe.