Az egészségturizmus lehetőségei az észak-alföldi régióban

Szerzők

  • Anetta MÜLLER Eszterházy Károly Főiskola,Testnevelési és Sporttudományi Intézet
  • Erika KÖNYVES Szolnoki Főiskola

Kulcsszavak:

health tourism, bath services, medical treatment

Absztrakt

Az egészségturizmus szerepe nem csak a turisztikai szakemberek számá-
ra ismert és fontos tény, hanem a desztinációk – felismerve termálturisztikai
potenciáljuk értékét – igyekeznek fejlesztési lehetőségeiket bővíteni és kiak-
názni azt. A Nemzeti Fejlesztési Terv prioritásaival összhangban a regionális
operatív programokban az egészségturizmus, illetve annak infrastukturális és
egyéb feltételrendszereinek fejlesztése támogatott cél. Az új tervezési cik-
lusban újabb forráslehetőségek várhatóak ezen a területen.
Az észak-alföldi régió adottságai között kiemelkedő a gyógy- és termál-
vízkincs, mely több település számára jelenthet jó esélyt a desztinációk ver-
senyében. A meglévő humán infrastruktúra (potenciál) megalapozza a sike-
res termékfejlesztést az egészségturizmus területén, amelynek középpontjá-
ban a fürdőfejlesztés kell, hogy álljon. A keresleti trendek ismerete mellett a
célcsoport igényekre fókuszált STP stratégia kidolgozásához nélkülözhetet-
len a vendégelégedettség megismerése és e tapasztalatok integrálása a ter-
mékfejlesztésébe.
Jász-Nagykun-Szolnok megye felismerve a versenytársak aktivitásának
erősödését, innovatív együttműködést alakított ki az oktatás és a gazdasági
szereplők között. Ennek egyik eredményeként a Szolnoki Főiskola és a Jász-
Nagykun-Szolnok Megyei Gyógy- és Termál Egyesület fürdőkutatást vég-
zett. A felmérés 2004. augusztusában zajlott, a vendégeket a főiskola hallga-
tói segítették a kérdőívek kitöltésében.
A karcagi fürdőben a kérdőívek beérkezése után 66 darab helyesen kitöl-
tött, feldolgozható állapotú kérdőívet különítettek el. A 66 darab kérdőív
mindegyikét magyar vendégek töltötték ki. A cserkeszőlői fürdőben a 100 db
kérdőívből már valamivel több, 86 db helyesen kitöltött, feldolgozható álla-
potú kérdőív eredményeiről számolhatunk be, melyből 80 db magyar nyel-
ven, 6 db pedig idegen nyelven kitöltött volt.
A vendégelégedettség mérésének tapasztalatai alapján megállapítható,
hogy mind a két fürdő célcsoportja dominánsan a család, továbbá jellemző,
hogy inkább a közelebbi településekről (megyén belül) érkeznek a legtöbben.
A szolgáltatások megítélésében a jó-közepes minősítés szerepelt, bár a
hiányosságokat markánsan megjelenítették a válaszukban. Véleményünk
szerint az ár-érték aránya megfelelő, hiszen a vendégek az árakat mindkét
fürdő esetében elfogadhatónak tartották.
Kutatásunk eredményeként javasoljuk, hogy a termékfejlesztésre na-
gyobb hangsúlyt kell fektetni a jövőben. A család szerkezetéhez igazodó, a
több generációt kiszolgáló kínálati elemeket kell kialakítani. A válaszadók
hiányzó kínálati elemként megjelölték a csúszdát, sportolási lehetőséget,
játszóteret, gyógy-szolgáltatásokat stb., amelyek lehetőséget biztosítanának a
több generáció fürdővel való elégedettségének növeléséhez. A marketing
munkában a célcsoport jellemzőknek megfelelően kialakított komplex termál
turisztikai szolgáltatásokat érdemes kialakítani: így a szálláshely-szolgál-
tatás, éttermi szolgáltatások, szabadidős programok, klasszikus gyógy-
szolgáltatások diverzifikációja. A kínálati elemek komplex szolgáltatásként
történő kiajánlása (package-k) javíthatja az ár-érték arányt lehetővé téve új
piaci szegmensek elérését, megnyerését.
A termékdiverzifikáció lehetőséget adna a fürdő egyedi arculatának ki-
alakítására, illetve erősítésére, és mindezt a célcsoport számára is ismertté
kell tenni a pozicionálás eszközeivel. A válaszokból az is kiderült, hogy a
környezeti kultúra preferált érték a fürdőlátogatók körében, ezért a fejlesz-
tésben a környezettudatosság elvét kel érvényesíteni az attraktív zöld felüle-
tek növelésével és a designe elemek alkalmazásával.
A standfürdő személyzetének megítélése jó eredményt hozott mindkét
fürdő esetében, ugyanakkor javasoljuk, hogy a humánerőforrás fejlesztése
szükséges, melyben prioritást kell, hogy kapjon az animációs tevékenységre
való felkészülés a szükséges kompetenciák fejlesztésével. Az összehasonlí-
tás megmutatta azt is, hogy a cserkeszőlői fürdő ismertebb a látogatók köré-
ben és a szolgáltatások köre és a gyógyvíz hatásainak ismerete is meghatáro-
zóbb. Ezért javasoljuk, hogy a karcagi fürdő marketingkommunikációs tevé-
kenységét erősítse.

##submission.downloads##

Megjelent

2006-06-08

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei

1 2 3 4 > >>