Az úszásoktatás tanár – tanuló interakcióinak meghatározása, cheffers interakciós kategóriarendszerének(CAFIAS) adaptálásával
Kulcsszavak:
interakció típus, tanári hatékonyság, kategoriális megfigyelésAbsztrakt
A kutatás a tanári – tanulói interakciók sajátosságait vizsgálja az úszófoglal-
kozásokon. A megfigyelt mintába az általános iskoláskorú tanulóknak úszást
oktató személyek (n=49) – testnevelő tanárok, úszásoktatók, úszómesterek, és
úszóedzők – kerültek (28 nő, 21 férfi). A hetvenhét (77) úszófoglalkozásról ké-
szített videó felvételt a Flanders-, Cheffers által módosított interakciós kategó-
riarendszerével (CAFIAS) és Svoboda megfigyelési rendszerével elemeztük. A
megfigyelés megbízhatóságának mértékéül a megfigyelők közötti egyetértés
nagyságát vizsgáltuk, amely 86% és 92% közt mozgott. Összességében megálla-
píthatjuk, hogy a mozgástanításnak ezen a sajátos terültén az osztálytermitől és a
testnevelési óraitól is különböző tanár-tanuló interakciók bontakoznak ki.