A CAS-kérdőív (Számítógép Attitűd Skála) alkalmazhatóságának vizsgálata hazai testnevelő tanárok mintáján
DOI:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.50.19Kulcsszavak:
IKT, attitűd, testnevelő tanár, CAS-kérdőív, adaptálásAbsztrakt
A digitális eszközök oktatásban történő eredményes alkalmazásához többek között szükség van a pedagógusok pozitív személyes viszonyulására, beállítódására is. Az oktatás területén számos olyan mérőeszköz ismert, amely a tanárok IKT-eszközök használatához kapcsolódó attitűdjét méri. Ezzel szemben nagyon kevés nemzetközi vizsgálatot találunk, amely a testnevelő tanárokat helyezi a kutatás középpontjába. Jelen tanulmány célja a Számítógép Attitűd Skála (CAS) magyar nyelvű változatának, hazai testnevelő tanárok mintáján történő adaptálása volt (CAS-H). Keresztmetszeti, kérdőíves vizsgálatunkat egy 200 fős kénye lm i m i nt án (62 fér fi és 138 nő, át lagé l etkor = 45,12 év; SD = 10,76 év) végez- tük el. Eredményeink szerint a CAS-H 3-faktoros modell itemei az elrendeződés alapján logikai összetartozást mutattak. A CAS-H F1 a számítógép-használathoz fűződő szorongás, a CAS-H F2 a számítógép értékével kapcsolatos hiedelmek és a CAS-H F3 a szám í tógép, m int a vá l tozás e l őseg í tő j e nevet kapt a. A CAS-H be l ső konzisztenciája megfelelőnek bizonyult (Cronbach-α = 0,536-0,808), a faktorok között közepes korrelációs értékeket találtunk (r = 0,29-0,59). A CAS-H-kérdőív jelenleg alkalmas a tanárok IKT-attitűdjeinek vizsgálatára, azonban a kérdőív továbbfejlesztését indokoltnak tartjuk, hogy a teljes validálási követelményrendszernek megfelelő legyen.