Testnevelő tanárok nevelési stílusának vizsgálata egy szerepjáték tükrében

Szerzők

  • Péter FRITZ Eszterházy Károly Főiskola, Sporttudományi Intézet, Eger
  • Zoltán SZATMÁRI Eszterházy Károly Főiskola, Sporttudományi Intézet, Eger

Kulcsszavak:

nevelés, tanár, szerepjáték, tükör

Absztrakt

A testnevelő tanári mesterség meghatározó tényezője a személyiség. Az is-
meretátadó, ismeretközvetítő tanár képét egyre inkább fel kell váltani a tanuló
optimális fejlődését elősegítő, a személyiségéből fakadó gazdag eszköztárral
dolgozó testnevelő képével. Az ilyen típusú személyiség mesterségbeli képessé-
geire a következő jegyek a jellemzőek: kommunikációs ügyesség, rugalmas,
gazdag viselkedésrepertoár, gyors helyzetfelismerés, konstruktív helyzetalakítás,
és nem utolsósorban az erőszakmentes, kreatív konfliktusmegoldás.
Az iskolai testnevelés óra a testnevelő tanár és tanulók interakciójában való-
sul meg. Az interakciók sorozata egyben kisebb-nagyobb konfliktusok, problé-
mák sorozata is. A konfliktusok, problémák pedig sajátos nevelési és nevelődési
helyzetet jelentenek a személyiség és a szociális készségek szempontjából.
Munkánkban kérdőíves módszer felhasználásával arra voltunk kíváncsiak,
hogy gyakorló testnevelő tanárok milyen nevelési stílusokat használnak külön-
böző testnevelés órai konfliktusok, problémák kezelésére.
A legfontosabb eredmények alapján kijelenthető, hogy egyrészt a megoldá-
sok inkább szituáció tipikusak, mint személyiség függők, másrészt a konfliktus-
kezelésre inkább az együttműködő stílus a jellemzőbb, mint a korlátozó magatar-
tás.

##submission.downloads##

Megjelent

2011-06-08

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei