Testkulturális fogalmak értelmezésének vizsgálata 11–18 éves tanulók körében
Kulcsszavak:
testkultúra, fogalom, teszt, tanulóAbsztrakt
A testnevelés órákon, edzéseken és a mindennapi testgyakorlása során szám-
talan testkulturális kifejezéssel ismerkedünk meg és használunk. Ezek helyes
értelmezése, megfelelő használata nemcsak a területen elvárható műveltségi
szintre van hatással, hanem a testedzés elméleti és gyakorlati hatékonyságára is.
Tanulmányunkban iskoláskorú gyerekek alapvető testkulturális fogalomisme-
retét elemeztük tanulmányi teljesítmény, nem és mozgás gyakoriság függvényé-
ben.
A kérdőíves kutatás során 16 testkulturális fogalom meghatározására kértük
fel a vizsgálat résztvevőit. A 72 értékelhető tesztet összevetettünk a legfrissebb
szakirodalomban található definíciókkal. Az elemzés során nem szó szerinti
megfelelésre voltunk kíváncsiak, hanem a kulcskifejezések meglétére, használa-
tára, mely megoldásokat három kategóriába csoportosítottunk.
Az így minősített eredmények alapján kijelenthető, hogy a vizsgált tanulók
általános testkulturális fogalomismerete inkább szegényes, mint megfelelő. El-
fogadható teljesítményt csak a jobb tanulási eredményt nyújtó, a testmozgást
gyakrabban végző lányoknál regisztrálhattunk.