A 100 éves Délmagyarország című napilap összes írásainak vizsgálata a testkultúra tükrében
Kulcsszavak:
centenárium, média, újság, testkultúra, sport, rekreációAbsztrakt
A médiának mindig nagy szerepe volt, van, lesz az emberek életében. A mé-
dia termékei, legyen az elektronikus vagy írott formájú mindig valamilyen tükröt
tartanak a társadalom elé, ahol az emberek életmódja, szokása jól tükrözik
azigényeket, szükségleteket (értékeket) egy adott korban. Nincs ez másként a
testkultúra esetében sem.
A dolgozat egy centenáriumi évforduló tiszteletére íródott, melynek alapvető
célja a Szeged és környékének napilapja a Délmagyarországtestkultúrához kap-
csolható írásainak elemzése volt 1910 és 2010 között. Pontosabban arra voltunk
kíváncsiak, hogy az újságban milyen tartalmi és formai változáson mentek ke-
resztül a mai értelemben vett testkultúrához kapcsolható cikkek a 100 év alatt.
A kutatás egy körültekintően kidolgozott és kipróbált értékelési rendszerre
épült, ahol az irodalmi elemzés módszerével került sor az adatgyűjtésére és egy-
szerű statisztikai műveletekkel az elemzésére.
Munkánk elérte célját, eredményesen sikerült hozzájárulni az évforduló szín-
vonalas történéseihez. A vizsgálat legfontosabb eredményeként kihangsúlyozha-
tó, hogy a 100 év alatt a testkultúrával kapcsolatos publikációk közül a klasszi-
kus értelemben vett sportos írások vezető helye továbbra is töretlen, míg az
életmóddal kapcsolatos cikkek száma a feltételezésnél kisebb mértékben növe-
kedett.