A GIMNASZTIKA MOZGÁSANYAGÁNAK ÉS AZ EGYES KOORDINÁCIÓS KÉPESSÉGEKNEK A SZINTJE NAPJAINK ISKOLAI TESTNEVELÉSÉBEN

Szerzők

  • BOGÁR Lilla Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem
  • LACZKÓ Attila Budapest Jégkorong Akadémia
  • GOMBOS Zoltán Budapest Jégkorong Akadémia
  • KATRICS Petra Budapest Jégkorong Akadémia
  • BENCZENLEITNER Ottó Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Sporttudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2024.53.35

Kulcsszavak:

testnevelő tanár, tanító, koordinációs képességek

Absztrakt

A közoktatásban kiemelt intézkedés volt a mindennapos testnevelési program bevezetése, amely fokozatos rendszerben került bevezetésre. A vizsgálatunk egy korábbi tudományos kutatáson alapul, amely a kötelező napi testnevelési programban részt vevő 1–4. osztályos tanulókat vizsgált. A vizsgálatban összesen 201 diák vett részt az általános iskola 5. osztályába járó fővárosi és vidéki tanulók közül. Az 5. évfolyamos tanulók mérése szeptemberben és októberben fejeződött be, így világos képet mutatott az előzetesen elsajátított kondicionális és koordinációs képességekről. A kutatás során a hallgatóknak tornagyakorlat-sorozatokat kellett megtanulni és végrehajtani, melyeket a végrehajtás minősége alapján 1-től 3-ig terjedő skálán értékeltünk, valamint egy változatos gyakorlatokat tartalmazó akadálypályát kellett teljesíteniük, ami több motoros képességet is igényelt; minden tanulónak volt két próbálkozása, amit kézi stopperrel mértünk, és a hibák számát is rögzítettük. A testnevelő tanárok által oktatott gyermekek és az általános iskolai tanárok által tanított gyermekek teljesítményének összehasonlításából megállapítható, hogy a két mért tesztcsoport között szignifikáns különbség volt a tanulók testi fejlettsége tekintetében azon gyerekek javára, akiket testnevelő tanárok tanítanak.

##submission.downloads##

Megjelent

2024-01-28