Testnevelő tanárok pályaválasztása és pályaelhagyása
DOI:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.2.89Kulcsszavak:
testnevelés, pályaválasztás, pályaelhagyás, presztízsAbsztrakt
Magyarországon a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény és a 2012. évi Nemzeti alaptanterv alapján bevezették a mindennapos testnevelést. Kutatásomban azt a kérdéskört vizsgálom, hogy a változások hatással voltak-e a leendő tanárok pályaválasztására; a gyakorló testnevelők tapasztaltak-e változást munkájuk megítélésében az oktatás különböző szereplőinek részéről, és mi lenne az oka annak, ha elhagynák a tanári pályát. A hazai szakirodalomban 2008-ban jelentek meg Bognár József és munkatársainak kutatási eredményei a Testnevelő tanárok presztízse: pályaválasztástól a pályaelhagyásig a nemek mentén címmel. Hazánkban korábban nem végeztek hasonlóan átfogó empirikus kutatást ebben a témában; ezért arra is választ keresek, hogy tíz évvel később jelentkezik-e jelentős különbség az eredményekben a kötelező mindennapos testnevelés bevezetésének hatására. Célom rávilágítani a testnevelők pályaválasztásának, presztízsének, lehetséges pályaelhagyásának jellemző jegyeire, illetve feltárni az esetleges különbségeket a nemek, az életkor és a köznevelésben eltöltött idő alapján. Az adatgyűjtés zárt végű kérdésekkel, Bognár és mtsai. 2008-as kutatásának átszerkesztett, feleletválasztásos kérdőíve alapján történt. A beérkezett válaszok feldolgozása leíró statisztikával, két- mintás t-próbával és varianciaanalízissel, az SPSS 16.0 for Windows statisztikai célszoftver segítségével történt.