Tanulók általános fizikai teherbíró képességének szervezett keretek között történő mérése a hazai közoktatásban

Szerzők

  • Tamás VINCZE ELTE PPK, Neveléstudományi Doktori Iskola, Budapest

Kulcsszavak:

teherbíró képesség, fizikai állapot, fittség mérés, Eurofit, Hungarofit

Absztrakt

Az egészség életünk egyik legfontosabb értéke, melynek megőrzése az egyik
legfontosabb feladatunk. Az egészségi állapotunk méréséből származó informá-
ció nemcsak a tájékoztatást szolgálja, hanem tényszerűen indokolva felhívja a
figyelmet az esetlegesen szükséges beavatkozásokra. Hasonló a helyzet az álta-
lános fizikai teherbíró képességgel, azaz a szervezet fizikai fittségét jelző tulaj-
donsággal. Ennek optimális értéke egyrészt szoros összefüggésben áll a jó egés-
zségi állapottal, másrészt szinte alapja a mindennapok során megoldandó felada-
tok könnyed és energikus elvégzésének. Éppen ezért a fizikai fittség egyszerű
méréssel történő ellenőrzése már fiatal korban indokolt. Mindezt természetesen a
testnevelők és sportélettan területén tevékenykedő szakemberek is több évtizede
felismerték, mégis a fittségi állapot szisztematikus és koncepcionális, a teljes
tanuló ifjúságra kiterjedő egységes mérése csak részben valósult meg. Munkám-
ban az általános fizikai teherbíró képesség szervezett keretek közötti mérésére
irányuló lépéseket mutatom be az intézményesített testnevelés hazai történeté-
ben.

##submission.downloads##

Megjelent

2013-06-08