A fizikai aktivitás iránti attitűd, a fittségi mutatók alakulása a szülői minta és a mindennapos testnevelés implementációjának tekintetében

Szerzők

  • Antal THÜR Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2020.1.21

Kulcsszavak:

mindennapos testnevelés, egészséges életmód, szülői példa, fizikai aktivitás

Absztrakt

Számos tényező alakítja ki a testnevelés, a fizikai aktivitás, egyáltalán a mozgással eltöltött szabadidő minőségét és mennyiségét és az egészséges életmódszemlélet kialakulását, mely egyben a testnevelés tantárgy és az egészségnevelés fő célja is. Kutatásunkra előtanulmányként tekintünk. Vizsgálatunkban két általános iskola felső tagozatos diákjai vettek részt. A két iskolatípust korábban összehasonlítottuk a pedagógiai programok, a testnevelésórák helyi szervezése és a tanulók motoros képességei szempontjából is, melynek kapcsán igazolást nyert, hogy a multilaterális képzésben részt vevők jobb eredményeket produkáltak. Jelen kutatásban a szülői példa befolyásoló szerepének összefüggéseit vizsgáltuk a testnevelés és a mozgás, az egészséges életmód iránti igény kialakítása szempontjából. Tanulmányunkban kérdőíves módszerrel vizsgáltuk a szülők sport iránti elkötelezettségét, sportmúltját, és összefüggést feltételeztünk a tanulók tantárgyi, illetve mozgás iránti hozzáállásában. Az összefüggéseket a NETFIT tesztrendszeren keresztül a motoros képességekkel is szembeállítottuk, és feltételeztük, hogy van kapcsolat a szülői példa és a fizikai teljesítmény eredményei között. Eredményeink alapján elmondhatjuk. hogy a szülői példamutatás fontos komponense az egészséges életmód igény kialakításának, ugyanakkor a mai fiatalok igénye, véleménye nemcsak markánsan elkülönül a szülőkétől, de önálló és határozott kifejeződést takar.

##submission.downloads##

Megjelent

2020-10-26