A világjárvány okozta edzői kihívások a női labdarúgásban

Szerzők

  • Diána DÉRI Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.7

Kulcsszavak:

edzők pedagógiai tevékenysége, edző-sportoló kapcsolat, női labdarúgás, koronavírus-világjárvány

Absztrakt

A társadalomtudományi kutatások gyakran vizsgálják az edző pedagógiai szerepét, illetve a sportoló-edző kapcsolat kérdéskörét (Giacobbi és mtsai. 2002, Myers és mtsai. 2005, Poczwardowski és mtsai. 2006, Trzaskoma-Bicsérdy és mtsai. 2007, Gyömbér és mtsai. 2012, Kiss és mtsai. 2018). Ugyanakkor nem található olyan tanulmány, amely kifejezetten a női labdarúgást tekintve elemezné ezt a relációt. Jelen tanulmány azt kívánja bemutatni a női labdarúgásra vetítve, hogy ez a korábban ismeretlen helyzet, amely a koronavírus-világ járvány következtében alakult ki, milyen hatással volt az edzők és a sportolók viszonyára, és válaszként milyen új módszereket kellett az edzőknek alkalmazniuk. A felderítő kutatás eredményessége szempontjából a legcélszerűbb a kvalitatív kutatási módszerek (interjúk és dokumentumelemzés) alkalmazása volt. A megkérdezet- tek (n = 5) legalább 10 éve a női labdarúgásban vezetői pozíciót betöltő személyek. A járvány új kihívás elé állította az edzőket, a legfőbb feladatot az edző-sportoló közötti kötődés, valamint a játékosok motivációjának fenntartása jelentette, aminek következtében még jobban felértékelődött az edző pedagógiai nézete, tudása és gyakorlata. Indokolt lehet a jövőben olyan pedagógiai továbbképzés megszervezése, ahol az edzők szakszerű segítséget kaphatnak, hogyan kezeljenek ilyen helyzeteket.

##submission.downloads##

Megjelent

2020-04-21