Az iskolai egészségnevelés elméleti megközelítése az Egészségnevelési Programok dokumentumelemzésével

Szerzők

  • Cintia HORVÁTH Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Sporttudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2022.50.31

Kulcsszavak:

iskolai egészségnevelés, Egészségnevelési Program, középiskola, egészségnevelés

Absztrakt

Az iskolai egészségnevelés területén számos hazai és nemzetközi kutatás rámutatott, hogy csupán az ismeretek közvetítésével nem érhető tetten pozitív viselkedésváltozás, így komplex folyamatként kell az egészségnevelésre tekinteni. Hazánkban az iskolák alapdokumentuma a Pedagógiai Program, amelynek szerves részét képezi az iskola által meghatározott, az egészség javítását célzó tevékenységek feladatait tartalmazó fejezet, az Egészségnevelési Program. Kutatásunkkal célunk, hogy megvizsgáljuk a középiskolák egészségneveléssel kapcsolatos célkitűzéseit, tevékenységeit, módszereit és szereplőit az Egészségnevelési Programok tükrében. A rétegzett mintavétel során hat középiskola került a mintába, melyek esetében elemeztük az Egészségnevelési Programokat. A rétegek meghatározásakor szempont volt az iskolák Pedagógiai Programjában megnevezett központi nevelési elv, így vizsgáltunk egyházi, kéttannyelvű, sport-, művészeti, szakképző és gyakorlóiskolát. Megállapítottuk, hogy a formai és tartami jellemzők nem minden esetben vannak összhangban. A holisztikus egészség felfogás csak két iskola programjában szerepel. Két iskola esetében beszélhetünk iskolára szabott, a tanulók jellemzőire reflektáló egészségnevelési programról. A Programok mindegyike tartalmazott a fizikai aktivitásra és a káros szenvedélyek elkerülésére fókuszáló célkitűzést, legkevésbé jellemző a mentálhigiénére és a társas kapcsolatokra koncentráló tevékenység. Az iskolai egészségnevelés akkor hatékony, ha bevonja a szülőket is, azonban csak két iskola említi a Programjában a szülők aktív részvételét és szerepét, valamint a kommunikációs csatornákat. Két iskola tekint „interdiszciplináris tantárgyként” az egészségnevelésre, amely minden egyes pedagógus feladata, az egészségügyi dolgozók és szakemberek segítségével. További kutatási cél az iskolai egészségnevelés gyakorlatának vizsgálata, valamint az elmélet és gyakorlat közötti összhang feltárása.

##submission.downloads##

Megjelent

2021-01-22

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei