A motoros és a pszichés képességek kapcsolatának vizsgálata a teljesítményre vonatkozóan középiskolások körében
DOI:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2019.2.105Kulcsszavak:
motorikus képességek, pszichés képességek, teljesítményAbsztrakt
Kutatásom legfőbb célja a motorikus és pszichés képességek kapcsolatának vizsgálata, hogyan hatnak a teljesítményre, hogyan képesek azt befolyásolni. Az átlagnál jobb kondicionális és koordinációs képességekkel rendelkező diák jobb teljesítmény elérésére képes iskolai tanulmányai során? Van összefüggés a tanulók koncentrálóképessége és ügyessége között? Gáldi és Balogh (2015) szerint, ha a megfelelő motoros képességek nem párosulnak a megfelelő pszichés képességekkel, úgy az egyén nem lesz sikeres, teljesítménye nem lesz ideális és megfelelő. Célom, hogy ismereteimet bővítsem, és tisztább rálátást kapjak arra, hogy a motorikus és pszichés képességek hogyan befolyásolják a teljesítményt. A vizsgálatomat Ózd egyik általam kiválasztott középiskolájában végeztem, ahol 120 diák bevonásával az iskola testnevelő szakos pedagógusának segítségével történt a felmérés. Az adatfelvétel során a Netfit fittségmérési rendszer egyes tesztjeit hívtam segítségül, illetve sportágspecifikus gyakorlatokat és a Pieron figyelemvizsgáló lapot alkalmaztam. A résztvevők átlagéletkora 17,8 év. A kapott adatokat ellenőrzés után MS Excel táblázatba rögzítve matematikai statisztikai módszerekkel dolgoztam fel, amelyek diagramok felhaszná- lásával kerülnek bemutatásra.