A testnevelés tantárgy oktatásának helyzete
Tapasztalatok a szakirodalomból
DOI:
https://doi.org/10.33040/ActaUnivEszterhazySport.2025.57.85Kulcsszavak:
testnevelés, empirikus kutatás, szakirodalmi áttekintés, tanítási módszerek, tanulói attitűdök, mindennapos testnevelésAbsztrakt
Jelen tanulmány célja a testnevelés tantárgy oktatásához kapcsolódó hazai empirikus kutatások feltérképezése és rendszerezése. A szakirodalmi áttekintés során kvalitatív fókuszú, empirikus alapokra épülő kutatásokat vizsgáltunk, különös tekintettel a pedagógiai célkitűzésekre, a tanítási módszerekre, a tanulói attitűdökre, az értékelési gyakorlatokra és a tanár-diák kapcsolatra. A Google Scholar adatbázisában végzett célzott keresések révén 51 releváns tanulmány került részletes feldolgozásra, melyeket három fő kategóriába soroltunk: testnevelés általában, mindennapos testnevelés, valamint oktatási módszerek. A tartalomelemzés alapján megállapítható, hogy a tanulók többsége pozitívan viszonyul a testneveléshez, különösen az egészséges életmód kialakítása szempontjából. Az értékelési rendszerrel kapcsolatos attitűdök életkoronként változnak. A pedagógusok módszertani felkészültsége és attitűdje, valamint az infrastrukturális feltételek kulcsfontosságú tényezők a mindennapos testnevelés sikeres megvalósításában. A vizsgálat rámutat arra is, hogy a tanulói vélemények és igények fokozottabb figyelembevétele, valamint a tanárképzés módszertani megújítása hozzájárulhat a testnevelés tantárgy fejlesztéséhez