A testedzés, mint fejlesztő eszköz és nevelési módszer a kriminálpedagógiában
Kulcsszavak:
testedzés, személyiségformálás, kriminálpedagógia, reszocializációAbsztrakt
A testedzés – sport személyiségformáló/fejlesztő komplex hatása a pedagógia
és pszichológia tudományterületén igazolt tény.
A testi és mentális egészség megtartásában fontos eszköz és módszer.
A kriminálpedagógia területén a fogvatartottak körében, a neo-treatment ne-
velési irányzat alkalmazza kiemelten a drogprevenció módszereként is, a célként
meghatározott konstruktív életvezetés kialakításához.
Vizsgálatunk az első gyakorlati kísérlet eredményét ismerteti úgy Magyaror-
szágon, mint Európában, amely N=15 fő felnőtt női fogvatartottal, négy héten,
30 órában végzett aerobic foglalkozás hatására jött létre.
A kiindulás állapotához képest ezen speciális helyzetben élő felnőtt nőknél,
pozitív attitűd alakult ki a testedzés irányába.
A kérdőívre adott válaszok, a nevelőtiszt beszámolója valamint a szerzők – a
testnevelő tanár, aki a foglalkozásokat vezette és a Büntetés-végrehajtási Intézet
parancsnoka – személyes tapasztalata alapján beigazolódott a pozitív változás a
résztvevők magatartásában, kiemelten: nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb lett
mentális állapotuk, interperszonális kapcsolataik rendezettebbé váltak.
További cél: a program továbbvitelével a testedzés (aerobic) szerepének iga-
zolása a fogvatartottak reszocializációjában, pszichológiai, személyiségvizsgálati
teszt alkalmazásával és életútkövetéssel.