Acta Universitatis: Sectio Sport - Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport
<p>Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Sporttudományi Intézete (EKKE SI) által gondozott tudományos folyóirat kiemelt célja az oktatás és kutatás elméletének és gyakorlatának fejlesztése, valamint a sporttudományos olvasottság növelése. A folyóirat a sporttudományt interdiszciplináris tudományterületnek tekintve elsősorban az emberre jellemző és az emberrel kapcsolatos tevékenységek vizsgálataként határozza meg.</p> <p>Az ACTA irányultságában és szellemiségében kiemelten mutatkozik meg a Sporttudományi Intézet képzési profilja. Ezzel összhangban elsősorban olyan empirikus és teoretikus tanulmányokat közlünk, amelyek tudományos igénnyel a testnevelés, a versenysport, a szabadidősport, a fogyatékkal élők sportja és a sportszervezés területét vizsgálják. Mindamellett a sporttudomány ezektől eltérő területeit bemutató igényes, eredeti és máshol eddig nem közölt tanulmányokat is befogadunk, helyet adva szakmai műhelymunkáknak, innovatív gyakorlatoknak, illetve konferencia beszámolóknak is.</p> <p>A folyóirat az alábbi közlemény típusoknak megfelelően magyar nyelven fogad kéziratokat, publikálási lehetőséget adva elsősorban hazai és határon túli egyetemi oktatóknak, pedagógusoknak, kutatóknak, PhD hallgatóknak és TDK munkában részt vevő hallgatóknak.</p>hu-HUbognar.jozsef@uni-eszterhazy.hu (Dr. Bognár József)nagy.andor@uni-eszterhazy.hu (Dr. Nagy Andor)Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200OJS 3.3.0.15http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60Iskolai rendszerbe integrált lovaskultúraoktatás lehetősége
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2877
<p>A Magyar Lovaskultúra Ismeretterjesztése Alapprogram 2016-ban került kidolgozásra. A projekt a 2016/17-es tanév tavaszi félévében került megvalósításra. A programban 4., 5., 6. és 7. évfolyamos tanulók vettek részt – összességében 480 fiatal –, akik Jászberény állami közintézményeiben folytatták tanulmányaikat. A nemek aránya – összlétszámot tekintve – 63%–37% volt a lányok többségével. A program célja megismertetni a gyermekekkel hazánk lovaskulturális gyökereit, a lovak történelmünk során átalakuló szerepét a társa dalmi változások függvényében. Cél volt továbbá a biztonságos kapcsolat megteremtése a tanulók és a lovak között és a lovaglásnak mint mozgásélménynek a megismertetése. A résztvevők betekintést kaptak a lovakkal történő mindennapos munkafolyamatokba, és pályaorientációs céllal ismereteket kaptak a lovakhoz kapcsolódó szakmákról.</p>GYŐRI-KARÁDI Réka
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2877Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem tudományos közleményei. Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2870
<p> </p>BOGNÁR József
Copyright (c) 2025 Acta Universitatis: Sectio Sport - Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2870Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200A fizikailag aktív tanulás (PAL) hatása a matematikai kompetenciák fejlesztésére
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2871
<p>A mozgás jótékony hatásait a sportteljesítmények mellett már számos mutató mentén igazolták. Ha a fizikai aktivitáshoz köthetően kognitív, szociális vagy emocionális célok kerülnek a fókuszba, akkor a fizikailag aktív tanulásról beszélünk. A vizsgálatunk célja a tanórai koordinációs képességfejlesztés hatásának jellemzése az alsó tagozatos matematikai tudás elsajátítására és motivációira. A 6 hetes pedagógiai intervencióban a minta elemszáma N = 88 fő volt (ntanuló = 84, npedagógus = 4). A kísérleti csoportok tagjai heti rendszerességgel használták a fizikailag aktív tanóravezetést. A program tapasztalatainak összegyűjtése minden csoportban elő- és utóméréssel, a korosztály számára összeállított tantárgyi írásbeli feladatok megoldásával valósult meg. A kognitív területeken bekövetkezett változásokra fókuszálva matematikai feladatlap került felvételre, valamint a tantárgyi attitűdöt is vizs gáltuk. Félig strukturált interjúk során a tanítók tapasztalatait és fejlesztési javaslatait kívántuk megismerni. Kvantitatív módszerként leíró statisztikát, páros t-próbát és Repeated ANOVA (p < 0,05) vizsgáálatot alkalmaztunk, míg a kvalitatív elemzésnél a hangsúlyok, a hasonlóságok, illetve a különbözőségek kiemelése került központba. A kognitív területek összetett vizsgálati eredményei során a minta estében a kísérleti csoportoknál öt változóban volt szignifikáns javulás, míg a kontrollcsoportok esetében két változónál. A matematika tantárgy kedveltségi szintje a kísérleti csoportokban nőtt, míg a kontrollcsoportoknál csökkent. A tanítói interjúk egyértelműen alátámasztották a koordinációs képességekre épülő tanóravezetések hatékonyságát, egyértelmű volt a növekvő interaktivitás, a motiváltabb tanulói részvétel és az élménydús tanulás. Megállapítható, hogy a koordinációs képességekre építő innováció alkalmazása előmozdította a tanulói teljesítmény javulását a matematika tantárgyban, továbbá támogatta a tanulók tantárgy iránti elköteleződését.</p>KERTÉSZ Tamás, BOGNÁR József, FÜGEDI Balázs, SZAKÁLY Zolt
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2871Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200Rekreációszervező egyetemisták mozgásos rekreációs szokásaival kapcsolatos helyzetkép az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2872
<p>A sport és az egészség kapcsolata napjaink egyik legkiemelkedőbb területe az egészség-ma gatartással kapcsolatos vizsgálatok terén, hiszen a rendszeres fizikai aktivitás tovagyűrűzve pozitívan hat az egészség többi dimenziójára is (Pfau–Mészáros, 2021). Az egyetemista hallgatók életmódja és életritmusa eltérést mutat a társadalom egészéhez viszonyítva (Bocsi, 2008), szabadidő-felhasználásukat pedig a nagyfokú változatosság jellemzi (Vitányi, 1995). Bocsi (2008) kutatása szerint az egyetemista hallgatók szabadon végzett tevékenységének összesített, átlagolt értéke (329 perc) magasabb értéket mutat, mint a 15–74 év közötti magyar populációé, és hasonló rajzolat fedezhető fel, mint a 15–19 évesek esetében. A kutatás célja időmérleg-vizsgálat segítségével bemutatni a hallgatók időfelhasználá sának sajátosságait, továbbá megvizsgálni, hogy a képzés értékrendszere és normái milyen módon jelennek meg a hallgatók életmódjában, életvitelében. A kutatás alapsokaságát az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (továbbiakban EKKE) rekreáció szakos hallgatói adták. A lekérdezésen alapuló időmérleg-vizsgálatot önreflexióval egészítettük ki, amelyben a résztvevők szakmai meglátását és életmódjukkal kapcsolatos elégedettségét mértük meg. Az eredményekből megállapítható, hogy a hallgatók több figyelmet fordítanak a tes tedzésre, mint az országos átlag (vö. KSH, 2012; Domokos és mtsai., 2020), valamint jobb szubjektív életminőségről számolnak be. Többségük (n = 51 fő) elégedett, és nem változtatna jelenlegi életmódján. A harmadéves hallgatóknak jelentősen több a társadal milag kötött idejük, melyben fontos szerepet tölt be a munkavégzésre fordított időkeret. A másodévesek átlagosan 6 órával több időt fordítanak egyetemen kívüli tanfolyamok elvégzésével, és mintegy 4,5 órával kevesebbet passzív szabadidős tevékenységek végzésével. Jelentős eltérések csak a nappali és levelező tagozat között fedezhetők fel a társadalmilag kötött idő tekintetében, mivel a másodéves levelező tagozatosok csaknem átlagosan 20 órával több munkát vállalnak, mint a nappalisok, míg ez az arány harmadévre már felére csökken.</p>KÓS Katalin, HERPAINÉ LAKÓ Judit, SIMON István Ágoston
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2872Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200Egyetemi hallgatók sportolási és információszerzési szokásai 2010–2023 között
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2873
<p>Napjainkban előtérbe kerültek az egyetemi hallgatók életmódjával, egészségtudatosságával, sportolási szokásaival foglalkozó tanulmányok. Kutatásunk célja bemutatni az egyetemi hallgatók sportolási, internethasználati és információszerzési szokásaiban 2010 és 2023 között történt változásokat. Kutatásunkban a Szent István Egyetem (majd MATE) gödöllői campusának elsőéves hallgatói vettek részt 2010-ben (n = 200), majd 2023-ban (n = 198). A mintát alkotó fiatal felnőttek papíralapú kérdőívet töltöttek ki. Az adatelemzéshez a két adatfelvétel közötti különbséget Mann-Whitney U-próbával mutatjuk be. Az eredmények ből kiderült, hogy a hallgatók naponta több órát használják az internetet, információik nagy részét is innen szerzik. 2023-ra a 2010-es vizsgálathoz képest nőtt a sportoló hallgatók száma, 2023-ban a hallgatók 74,9%-a sportol, ugyanakkor a rendszeresen szabadidős sporttevékenységet végző hallgatók száma csökkent (p < 0,05). A 2023-as mérés szerint magasabb a napi 2 óránál többet internetezők száma, viszont mindkét adatfelvételnél a tanulás és a keresés-böngészés volt a legnépszerűbb internetalapú tevékenység. Míg 2010 ben a hallgatók 66,5%-a az internetről tájékozódott a sportolási lehetőségekről, 2023-ban ez már 87,8% (p < 0,05). Eredményeink alapján fontosnak tartanák, hogy az egyetem honlapján megjelenjenek a sportolásra vonatkozó információk.</p>BUTOR Barbara
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2873Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200A táplálkozási szokások, a fizikai aktivitás és a testösszetétel összehasonlító vizsgálata az EKKE sport szakos és nem sport szakos hallgatóinak körében
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2874
<p>Az egészséges életmód szempontjából a legfontosabb az életminőségünk fenntartása, amelyre jelentős hatással bír az egészségi állapotnak és edzettségnek megfelelő mértékű testmozgás, a mennyiségi és minőségi táplálkozás, valamint az optimális regenerációhoz elengedhetetlen pihenés. A tanulmány célja egyetemi hallgatók táplálkozási szokásainak, f izikai aktivitásának és testösszetételének összehasonlító vizsgálata. A vizsgált minta fizikai aktivitásának összevetése az ajánlásokkal. A vizsgálatban összesen százhetvenkilencen vettek részt (N = 179), amelyből négy csoport került kialakításra. A vizsgált csoportok táplálko zástudományi vizsgálatainak átlageredménye nem, de a heti fizikai aktivitás különbsége szignifikáns: a sport szakos hallgatók heti aktivitása 301.24 perc, míg a nem sport szakos hallgatóké 173.77 perc, (p = 0,002). A relatív testizomszázalék (M%) eredményeit illetően a sport szakos fiúk rendelkeznek a legnagyobb átlageredménnyel (44%), őket követik a nem sport szakos fiúk (38%), majd először a sport szakos lányok (31%), utánuk a nem sport szakosok csoportja (29%). A csoportok között jelentős szignifikancia mellett mutatható ki különbség a relatív testizomszázalékban (M%), a férfi sport szakos csoport átlageredménye mindhárom másik csoport átlagánál nagyobb (p = 0,000) A relatív testzsírszázalék tekin tetében (F%) szintén szignifikáns különbséget találtunk a csoportok között, a férfi sport szakos csoport átlageredménye mindhárom másik csoport átlagánál kisebb (p = 0,000). A testösszetétel és a fizikai aktivitás között szignifikáns kapcsolatot találtunk, a korreláció ellentétes irányúnak bizonyult a két változó esetében: a relatív testzsírszázalék (F%) vizs gálatakor [(r) = -0,33; (p = 0,000)] és a relatív testizomszázalék (M%) esetében [(r) = 0,37; (p = 0,000)] is a korreláció mértéke jelentős szignifikancia mellett is csekélynek mondható. A férfi és női humánbiológiai különbségek egyértelműek. A táplálkozásban nem, viszont a fizikai aktivitás mértékében van különbség. Az eredményeink alapján 600 percnyi, azaz napi 1,5 óra mérsékelt intenzitású testmozgás szükséges az egyetemisták testarányának kedvező irányú megváltoztatásához. </p>LUKÁCS Szilvia Katalin, SUSZTER László
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2874Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200Fiatalok egészség-magatartása magyarországi és nemzetközi viszonylatban, fókuszban a fizikai aktivitás és a táplálkozás
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2875
<p>A serdülőkre ható folyamatos, többirányú megfelelési kényszer, a digitalizált életforma meg változtatta életmódjukat, amelyben a fizikai aktivitás háttérbe szorult, a sedens életmódot elősegítő tevékenységek túlsúlyba kerültek. A rendszeres testmozgás természetes megerősítő, protektív hatása az élet minden területére kihat, ezért fontos feladatunk kialakítani a gyermekekben a rendszeres testedzés gyakorlására fogékony pozitív szemléletet és belső motivációt. A rohanó életvitel egyik jelentős negatív következménye a helytelen táplálkozási szokások kialakulása, a gyorséttermi étkezés, a félkész és készételek fogyasztása. Az egész séges étkezési szokások kialakításával megelőzhetők a krónikus betegségek, elkerülhetők a mikrotápanyag-hiányos állapotok, a túlsúly, csökkenthető az étkezési zavarok kockázata. Tanulmányunk célja a serdülők egészség-magatartásának átfogó bemutatása, különös tekintettel a táplálkozási szokásokra és a fizikai aktivitásra a legújabb hazai és nemzetközi kutatási eredmények tükrében. Az elemzéshez a Google Scholar és a ResearchGate adatbá zisok felhasználásával, a célokhoz igazodó keresőszavak alkalmazásával 1285 publikációból, meghatározott szűrési feltételek segítségével került kiválasztásra 5 hazai és 6 nemzetközi tanulmány. A magyarországi és a nemzetközi kutatások összehasonlítása során feltártuk a hasonlóságokat és különbségeket, valamint elemeztük az egészség-magatartás alakulását befolyásoló tényezőket. Az eredmények alapján elmondható, hogy a 60 perces fizikai aktivitás, illetve az iskolán kívüli rendszeres sportolás területén a magyarországi fiatalok jobb eredményt értek el, mint nemzetözi társaik. A táplálkozási és étkezési szokások esetében nem találtunk különbséget, ugyanis minden országban magas volt a reggelizést renszeresen elhagyók aránya, illetve a szénhidrátbevitel meghaladta, a gyümölcsfogyasztás pedig nem érte el az elvárt szintet. Az eredmények alapján javaslatokat fogalmaztunk meg a prevenciós és intervenciós stratégiák fejlesztésére, a serdülők egészségtudatos életmódjának előmozdítására, a hosszú távú egészségügyi kockázatok csökkentésére.</p>SIMONNÉ KAJTÁR Gabriella
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/2875Tue, 19 Aug 2025 00:00:00 +0200