Acta Universitatis: Sectio Sport - Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport <p>Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Sporttudományi Intézete (EKKE SI) által gondozott tudományos folyóirat kiemelt célja az oktatás és kutatás elméletének és gyakorlatának fejlesztése, valamint a sporttudományos olvasottság növelése. A folyóirat a sporttudományt interdiszciplináris tudományterületnek tekintve elsősorban az emberre jellemző és az emberrel kapcsolatos tevékenységek vizsgálataként határozza meg.</p> <p>Az ACTA irányultságában és szellemiségében kiemelten mutatkozik meg a Sporttudományi Intézet képzési profilja. Ezzel összhangban elsősorban olyan empirikus és teoretikus tanulmányokat közlünk, amelyek tudományos igénnyel a testnevelés, a versenysport, a szabadidősport, a fogyatékkal élők sportja és a sportszervezés területét vizsgálják. Mindamellett a sporttudomány ezektől eltérő területeit bemutató igényes, eredeti és máshol eddig nem közölt tanulmányokat is befogadunk, helyet adva szakmai műhelymunkáknak, innovatív gyakorlatoknak, illetve konferencia beszámolóknak is.</p> <p>A folyóirat az alábbi közlemény típusoknak megfelelően magyar nyelven fogad kéziratokat, publikálási lehetőséget adva elsősorban hazai és határon túli egyetemi oktatóknak, pedagógusoknak, kutatóknak, PhD hallgatóknak és TDK munkában részt vevő hallgatóknak.</p> hu-HU bognar.jozsef@uni-eszterhazy.hu (Dr. Bognár József) nagy.andor@uni-eszterhazy.hu (Dr. Nagy Andor) Thu, 09 Jan 2025 00:00:00 +0100 OJS 3.3.0.15 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Az állóképesség és maximális oxigénfelvevő képesség (vo2max) mint fittségi mutató eredményeinek összevetése motoros teszteken keresztül https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1228 <p>A fizikai állapot és állóképesség mérésének kiváló eszközei a motoros tesztek, melyek egzakt végrehajtási kritériummal és értékelőrendszerrel rendelkeznek. Alkalmazásuk által lehetőségünk nyílik pontosabb képet kapni testünk fizikai állapotáról. A fizikai fittség tulajdonképpen a fizikai jóllét állapota, ami öt összetevőből áll: a megfelelő testössze tétel-arányból, a vázizomzat erejéből, állóképességéből és rugalmasságából, a megfelelő motoros funkcióból, a szív- és érrendszer állóképességéből, valamint az anyagcsere megfelelő működéséből. Ezek közül a motorikus teljesítmény állapotát monitorozhatjuk a motoros tesztekkel, melyek közül a legismertebbek az állóképességet mérő tesztek. Azonban számos tényező befolyásolhatja az eredmények pontosságát, akár két különböző teszt során is. Éppen ezért tanulmányunk célja megvizsgálni két állóképességi motoros teszt eredmé nyeinek kapcsolatát.&nbsp;</p> FÜGEDI Balázs Copyright (c) 2025 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1228 Thu, 09 Jan 2025 00:00:00 +0100 A Game Performance Assessment Instrument (GPAI) vizsgálati módszer alkalmazhatósága és az ultimate frizbi transzferálhatósága az inváziós csapatjátékok oktatásában a testnevelésórákon https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1229 <p>A huszadik század végén az angolszász területeken megjelent játék- és taktikaalapú sport játékoktatási módszerek hazánkban még mindig alig ismertek és alkalmazottak a min dennapos testnevelésben – annak ellenére, hogy ezek hatékonyságát számos nemzetközi kutatás megerősítette. Az ún. reformmodellek mellett szóló egyik érv a transzferhatásokban rejlő lehetőség, mely szerint az inváziós sportjátékok családjába (labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, floorball, Ultimate frizbi stb.) tartozó sportágak közös taktikai/logikai alapjait elegendő egyszer megtanítani a diákoknak. Mivel a NAT-ban szereplő csapatsportágak közül a legkevesebb technikai előképzettséget az Ultimate frizbi igényli, taktikai módszerrel minden bizonnyal ez a legkönnyebben tanítható sportjáték. Kutatásunkban nyolc, a közok tatásban és a felsőoktatásban dolgozó, Ultimate frizbit is oktató testnevelővel készítettünk félig strukturált interjút. Az eredmények szerint a közoktatásban tanító testnevelők több transzferálható elemet látnak az Ultimate frizbi és a többi inváziós csapatjáték között, és a sportág speciális sajátosságait is pozitívabban ítélik meg. A GPAI-módszer alkalmazható ságának korlátját minden interjúalany a ráfordítandó idő és energia nagyságában látja. A pozitívumok esetében az egyetemi oktatók inkább a versenysportban, edzéskörülmények közötti alkalmazhatóságot emelték ki, míg a közoktatásban dolgozók közül többen a GPAI-nak a folyamatról adott információit tartják hasznosnak, ami visszajelzés a testnevelő munkájáról, így beilleszthető lenne a reflektív ciklusba. Vizsgálatunk alapján az Ultimate frizbi alkalmas az inváziós labdajátékok oktatásnak megkezdésére, a GPAI azonban ebben a formában egyelőre nem megfelelő eszköz a testnevelők számára.</p> ERDŐSI Zoltán, BALOGH Judit Copyright (c) 2025 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1229 Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100 Figyelemmegosztó képesség fejlesztése a döntésképesség összetevőjeként https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1232 <p>&nbsp; &nbsp;&nbsp;</p> SISA Tibor Copyright (c) 2025 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1232 Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100 Iskolai egészségfejlesztés, hogyan másként? https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1230 <p>&nbsp; &nbsp;</p> BEREGI Erika Copyright (c) 2025 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1230 Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100 Különbségek a testnevelő tanárok és a testnevelőtanár-jelöltek értékorientációjában https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1231 <p>&nbsp; &nbsp;</p> MOLNÁR Anita Copyright (c) 2025 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1231 Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100