Acta Universitatis: Sectio Sport - Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport
<p>Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Sporttudományi Intézete (EKKE SI) által gondozott tudományos folyóirat kiemelt célja az oktatás és kutatás elméletének és gyakorlatának fejlesztése, valamint a sporttudományos olvasottság növelése. A folyóirat a sporttudományt interdiszciplináris tudományterületnek tekintve elsősorban az emberre jellemző és az emberrel kapcsolatos tevékenységek vizsgálataként határozza meg.</p> <p>Az ACTA irányultságában és szellemiségében kiemelten mutatkozik meg a Sporttudományi Intézet képzési profilja. Ezzel összhangban elsősorban olyan empirikus és teoretikus tanulmányokat közlünk, amelyek tudományos igénnyel a testnevelés, a versenysport, a szabadidősport, a fogyatékkal élők sportja és a sportszervezés területét vizsgálják. Mindamellett a sporttudomány ezektől eltérő területeit bemutató igényes, eredeti és máshol eddig nem közölt tanulmányokat is befogadunk, helyet adva szakmai műhelymunkáknak, innovatív gyakorlatoknak, illetve konferencia beszámolóknak is.</p> <p>A folyóirat az alábbi közlemény típusoknak megfelelően magyar nyelven fogad kéziratokat, publikálási lehetőséget adva elsősorban hazai és határon túli egyetemi oktatóknak, pedagógusoknak, kutatóknak, PhD hallgatóknak és TDK munkában részt vevő hallgatóknak.</p>hu-HUbognar.jozsef@uni-eszterhazy.hu (Dr. Bognár József)nagy.andor@uni-eszterhazy.hu (Dr. Nagy Andor)Thu, 09 Jan 2025 00:00:00 +0100OJS 3.3.0.15http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss60Az állóképesség és maximális oxigénfelvevő képesség (vo2max) mint fittségi mutató eredményeinek összevetése motoros teszteken keresztül
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1228
<p>A fizikai állapot és állóképesség mérésének kiváló eszközei a motoros tesztek, melyek egzakt végrehajtási kritériummal és értékelőrendszerrel rendelkeznek. Alkalmazásuk által lehetőségünk nyílik pontosabb képet kapni testünk fizikai állapotáról. A fizikai fittség tulajdonképpen a fizikai jóllét állapota, ami öt összetevőből áll: a megfelelő testössze tétel-arányból, a vázizomzat erejéből, állóképességéből és rugalmasságából, a megfelelő motoros funkcióból, a szív- és érrendszer állóképességéből, valamint az anyagcsere megfelelő működéséből. Ezek közül a motorikus teljesítmény állapotát monitorozhatjuk a motoros tesztekkel, melyek közül a legismertebbek az állóképességet mérő tesztek. Azonban számos tényező befolyásolhatja az eredmények pontosságát, akár két különböző teszt során is. Éppen ezért tanulmányunk célja megvizsgálni két állóképességi motoros teszt eredmé nyeinek kapcsolatát. </p>FÜGEDI Balázs
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1228Thu, 09 Jan 2025 00:00:00 +0100A Game Performance Assessment Instrument (GPAI) vizsgálati módszer alkalmazhatósága és az ultimate frizbi transzferálhatósága az inváziós csapatjátékok oktatásában a testnevelésórákon
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1229
<p>A huszadik század végén az angolszász területeken megjelent játék- és taktikaalapú sport játékoktatási módszerek hazánkban még mindig alig ismertek és alkalmazottak a min dennapos testnevelésben – annak ellenére, hogy ezek hatékonyságát számos nemzetközi kutatás megerősítette. Az ún. reformmodellek mellett szóló egyik érv a transzferhatásokban rejlő lehetőség, mely szerint az inváziós sportjátékok családjába (labdarúgás, kézilabda, kosárlabda, floorball, Ultimate frizbi stb.) tartozó sportágak közös taktikai/logikai alapjait elegendő egyszer megtanítani a diákoknak. Mivel a NAT-ban szereplő csapatsportágak közül a legkevesebb technikai előképzettséget az Ultimate frizbi igényli, taktikai módszerrel minden bizonnyal ez a legkönnyebben tanítható sportjáték. Kutatásunkban nyolc, a közok tatásban és a felsőoktatásban dolgozó, Ultimate frizbit is oktató testnevelővel készítettünk félig strukturált interjút. Az eredmények szerint a közoktatásban tanító testnevelők több transzferálható elemet látnak az Ultimate frizbi és a többi inváziós csapatjáték között, és a sportág speciális sajátosságait is pozitívabban ítélik meg. A GPAI-módszer alkalmazható ságának korlátját minden interjúalany a ráfordítandó idő és energia nagyságában látja. A pozitívumok esetében az egyetemi oktatók inkább a versenysportban, edzéskörülmények közötti alkalmazhatóságot emelték ki, míg a közoktatásban dolgozók közül többen a GPAI-nak a folyamatról adott információit tartják hasznosnak, ami visszajelzés a testnevelő munkájáról, így beilleszthető lenne a reflektív ciklusba. Vizsgálatunk alapján az Ultimate frizbi alkalmas az inváziós labdajátékok oktatásnak megkezdésére, a GPAI azonban ebben a formában egyelőre nem megfelelő eszköz a testnevelők számára.</p>ERDŐSI Zoltán, BALOGH Judit
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1229Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100Figyelemmegosztó képesség fejlesztése a döntésképesség összetevőjeként
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1232
<p> </p>SISA Tibor
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1232Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100Iskolai egészségfejlesztés, hogyan másként?
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1230
<p> </p>BEREGI Erika
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1230Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100Különbségek a testnevelő tanárok és a testnevelőtanár-jelöltek értékorientációjában
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1231
<p> </p>MOLNÁR Anita
Copyright (c) 2025
https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/sport/article/view/1231Wed, 08 Jan 2025 00:00:00 +0100