https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/issue/feedPaideia - Neveléstudományi Tudományos Folyóirat2024-05-22T16:11:51+02:00Dr. Szaszkó Ritapaideia@uni-eszterhazy.huOpen Journal Systems<p>A <em>Paideia Neveléstudományi Tudományos Folyóirat</em>ot 2007-ben alapították, és 2012-ig nyomtatásban jelent meg. 2018-ban a folyóirat megújult, és áttért az online megjelenési formára.</p> <p>2024-ben a <em>Paideia </em>az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Jászberényi Campus online, nyílt hozzáférésű, kollegiális lektorálást alkalmazó tudományos folyóirataként működik. A <em>Paideia</em> célkitűzése, hogy nevelés- és társadalomtudományi területen elméleti áttekintéseket, empirikus kutatásokat, történelmi és irodalmi témájú elemzéseket, pedagógiai jó gyakorlatokat és könyvkritikákat közöljön. Folyóiratunk évente kétszer jelenik meg magyar, angol, valamint német nyelvű publikációkkal.</p> <p>A <em>Paideia</em> célközönsége olyan kutatókat és gyakorló szakembereket foglal magában, akik a pedagógiai és társadalomtudományi kutatások, eredmények és kérdések iránt érdeklődnek.</p> <p> </p>https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1028Paideia 2024-04-30T12:46:48+02:00Tibor Koltay<p> </p>2024-04-22T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1023Az osztályfőnöki szerep tudatosítása a kooperáció és az interaktivitás segítségével2024-04-22T10:02:57+02:00Marietta MolnárRenáta Kisné Bernhardt<p>Making yourself aware of being a form teacher by cooperation and interactivity: One of the good practices ----- The ambivalent relationship to the role of the classmate is strongly felt in school practice. There are educators who are willing to take on the extra task of creating and optimally running a class community in the hope of the extra pedagogical experience and success that they bring. Of course, we may experience a kind of deliberate departure from this work, precisely because of the extra burden. In this context we can refer to the dissonance between expectations and conditions, teacher’s personality, pedagogical preparedness, and other factors. Whatever may be the reason behind not taking up the job of a form teacher it can be stated that those who are motivated for this role can experience the fullness of their teaching activities. With the help of the formteacher, it is possible to work effectively with groups of educators using a lot of collaborative tasks and cooperative techniques. The purpose of joint reflection and analysis is to develop and raise awareness of pedagogical competences, to revitalize the classroom role and to undertake it in a more planned way.</p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1024Attitűdformálás és szociális készségfejlesztés a pedagógusi munkában2024-04-22T10:11:12+02:00Laura FurcsaRita Szaszkó<p>Attitude formation and Social Skills Development in Education ----- Improving students’ social competences is inevitable in 21st century contexts including educational environments, learners and teachers as well. It is a challenging task in the digital age to form social awareness and alter attitudes, for which special methodology and techniques are essential. The aim of this paper is to provide a brief theoretical framework and to explore possible ways of developing social competences to make teachers more sensitive to social issues and to form their attitudes in a positive way during a workshop session. A fundamental finding of the workshop is that in particular psychological drawing tasks, critical incidents, online videos and case studies can be efficient tools during the process of social awareness and competence development along with the formation of attitudes.</p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1039Virtuális nevelői szoba – avagy van élet a Facebookon kívül is2024-05-22T15:51:43+02:00Ágnes MagyarZsolt Magyar<p> </p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1040A boldogságra nevelés lehetőségei az osztályfőnöki munkában2024-05-22T15:54:18+02:00Tünde Kovács-Bogya<p> </p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1041Vizualitás és IKT-eszközök a közösségfejlesztés szolgálatában2024-05-22T16:06:45+02:00Annamária Sinka<p> </p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1042A pedagógiai célú előnyadás lehetőségei modern társasjátékokban2024-05-22T16:09:45+02:00József JesztlMáté Lencse<p> </p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 https://ojs.uni-eszterhazy.hu/index.php/paideia/article/view/1043Some thoughts on visual literacy education2024-05-22T16:11:51+02:00Tibor KOLTAY<p> </p>2024-03-26T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024